oprawa rękopism
Miała ona na celu ochronę książki przed zabrudzeniem
lub zewnętrznym uszkodzeniem. Oprawą rękopisów
zajmował się introligator. Oprawę stanowiły najczęściej
deski powleczone skórą, grzbiet był usztywniony
sklejonymi paskami pergaminu lub papieru, aby ciężkie
książki nie niszczyły się podczas ich przenoszenia, na
okładkach umieszczano metalowe narożniki z wypukłymi
guzami. Elementem zabezpieczającym były również
klamry, spinające górną i dolną deskę z przeciwnej
strony grzbietu. W większości księgach znajdowały się
łaocuchy mocujące je do pulpitów.
Wysoki poziom rzemiosła introligatorskiego
przekładał się na artystyczną oprawę książek.
Najstarszym sposobem zdobienia opraw skórzanych było
wytłaczanie linii i ornamentów za pomocą strychulca i
małych stempli. Oprawy różniły się sposobem
wykonania oraz stylem zdobnictwa i tak rozróżniamy:
Oprawy kopertowe – wykonane były
ze szlachetnych gatunków barwionej skóry lub jedwabiu.
Dolna okładzina oprawy zachodziła w kształcie klapy do
połowy górnej, dlatego nazywano ją oprawą kopertową.
Ozdabiane były ornamentami geometrycznymi i
odpowiadały stylowi sztuki wschodniej. Układ
kompozycji zdobniczej wzorował się na kobiercach
perskich.
Oprawy złotnicze – wywodzą się z Bizancjum,
gdzie księgi liturgiczne oprawiano w złoto, srebro, miedź i
zdobiono drogimi kamieniami oraz kością słoniową. Możemy
wyróżnid kilka rodzajów opraw złotniczych:
- Pierwszy typ miał jako główny, centralny element ozdoby
płaskorzeźbę z kości słoniowej, przedstawiającą zwykle
jakąś scenę biblijną, np. ukrzyżowanie.
- Drugi rodzaj stanowiły oprawy bez rzeźby, wykonane w
całości z blachy grawerowanej i wysadzanej kamieniami.
Występowały tu kombinacje blachy srebrnej i złotej lub
wycinanej blachy na kolorowej skórze albo jedwabiu.
- Trzeci rodzaj stanowiły oprawy emaliowane, których cała
lub prawie cała powierzchnia pokryta była emalią,
zależnie od techniki wykonania i efektu dekoracyjnego
zwana celkową lub żłobkową.
Oprawy tłoczone na ślepo – były to oprawy
wykonywane bez złoceo, gdzie ornamenty wykonywano przy
pomocy tłoków przedstawiających rozetki, ryby, ptaki, gwiazdy
itp. Oprawy wykonane tą techniką odznaczają się wielkim
bogactwem motywów i artystycznym ich rozmieszczeniem.
Oprawy sakwowe – oprawa taka polegała na tym,
że skóry okładziny u dołu księgi nie obcinano i nie podwijano
pod deskę, lecz długi jej płat puszczano swobodnie. Kooce
skóry ściągano w węzeł, który tworzył rodzaj sakwy, z tkwiącą
w środku książką. Sakwę taką wygodnie ujmowało się w rękę
lub nosiło przytwierdzona do pasa.
Oprawy nacinane – polegały na tym, że
zarysowywano uprzednio na grubej skórze wzór, o dowolnych
motywach, nacinano nożem a potem zwilżoną skórę
naciągano na deski okładziny, przez co nacięcia się rozszerzały
i rysunek występował wyraźnie. W późniejszych czasach
uwypuklano obraz w ten sposób, że podkładano pod spód
kawałki skóry lub masę z kitu, tło wygniatano puncowaniem
lub wyskrobywano, podczas gdy ornament pozostawał
wypukły i gładki.
Oprawy płaszczowe – oprawy te oprócz jednej
skóry normalnie okrywającej okładziny, posiadały jeszcze
drugą o wiele szerszą i dłuższą, przyszytą lub przytwierdzoną
okuciami do brzegów książki. Materiał taki szeroko zwisał ze
wszystkich stron tak, że można nim było szczelnie owinąd
księgę.
Oprawy mnisze – oszczędnościowe, miały skórę
sięgającą tylko do połowy okładki, dalej widoczna była deska.